Wydarzenia | Wywiady | TOP 10 | Showbiznes | Jezyk indonezyjski | Biznes PL-IND | Kontakt
 
 moja-indonezja.pl
 
O Autorce: Justyna Dykas jest studentką arabistyki na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Interesuje się tym krajem i chce w przyszłości zająć się badaniem indonezyjskiego islamu oraz demokracji.
 
"Wpływy islamu na indonezyjską sztukę -Bhinneka Tunggal Ika-różnorodność, ale wciąż jedność"
Justyna Dykas
ciąg dalszy

Dach meczetu KLOM

W budownictwie na całym obszarze Indonezji przyjęto styl jawajski. Na tej wyspie zaczęły powstawać pierwsze meczety, najczęściej wznoszone na czterech słupach. Świątynie początkowo budowane były z drewna, na kwadratowej podstawie, a dach pokryty był wielowarstwową strzechą.
Meczet Al-Manār w Kudus, zbudowany został w XVI w., w centralnej Jawie. Jest jednym z najstarszych meczetów w Indonezji. Wejście wraz z charakterystycznym podwójnym gankiem, stało się wzorem również dla elementu architektonicznego świątyń hinduistycznych na Bali. Holenderski znawca sztuki indonezyjskiej A.J. Bernet Kempers określił meczet następującymi słowami: "wygląda on jak indo-jawajska świątynia pozbawiona dekoracji i zwieńczenia". Materiałem budowlanym był czerwony ceglany mur. Styl architektoniczny meczetu nie przypomina strzelistych wieżyc świątyń islamskich w krajach arabskich. Kudus jest jednym z popularniejszych celów pielgrzymek. Minaret jest zbudowany z cegły, w którym znajduje się duży skórzany bedug ‘bęben’, który pełni rolę muezzina - służy do wzywania wiernych do modlitwy. Uważany był za wieżę strażniczą, co jest elementem religii hinduistycznej, niegdyś obecnej na tych terenach. Kopuła meczetu, która jest wszechobecnym elementem pojawiła się w XIX w. Bardziej ambitne konstrukcje to obiekty pochodzące z XVI i XVII w. Są to przeważnie fragmenty większych budowli, np. bramy, czy grobowce. Przykładem może być muzułmański grobowiec Ratu Ibu na Madurze (na zdj.).

Minaret w Kudus. Budowla ta pochodzi z XVI w. Ukazuje sposób dostosowania się tradycji architektonicznej regionu do islamu.

Powstały w XVI w. meczet Mantingan we wschodniej Jawie (miasto Jepara, na zdj.) został wzbogacony w ozdobne interpretacje roślin i zwierząt. Motywy zwane islimi przypominają motywy buddyjskie i hinduskie. Taka stylizacja jest zgodna z islamskim anikonizmem. Arabeska ma na celu doprowadzić do oczu, serca i umysłu ku Bogu.
Tradycyjny meczet w prowincji Aceh, datowany na około XIX w., zbudowany jest na pięciu poziomach, które symbolizują pięć filarów islamu. Zewnętrzne ściany meczetu nie są udekorowane arabeską, czy też innymi figurami. Można je podziwiać znajdując się dopiero wewnątrz świątyni. Islam wciąż ewoluuje z innych wpływów kulturowych. Według artykułu Patricii Araneta w filipińskiej gazecie „Newsbreak”, największym wyzwaniem XXI w. dla islamu jest kwestia zachowania jego uniwersalności w postindustrialnej epoce informacji.


Masjid Agung Demak (na zdj.) jest również jednym z najstarszych meczetów w Indonezji, zbudowanym na zlecenie jednego z wali songo ‘świętych’, w XV w. Mimo wielu modernizacji, starano zachować się jego pierwotną formę.
Według Agus Priyatno, wykładowcy na Uniwersytecie w Medanie, kultura indonezyjska jest obecnie rozdarta w dwóch kierunkach. Jest to swego rodzaju „hybryda”, w której zmieszane są wpływy zachodu i islamu. Sztuka współczesna opiera się na nowoczesnej kaligrafii, malarstwie abstrakcyjnym i reprezentacyjnym. Wykładowca zaleca, aby przywiązywać większą wagę do islamskiego nauczania w szkołach wyższych oraz aby utworzyć specjalizację w wyższych szkołach artystycznych, które mogłoby zaspokoić indonezyjskich muzułmanów.

 
<< powrót
 
 
 
 

moja-indonezja.pl

Twój adres e-mail